Et aflangt tomt lokale med grå skabe og et flot grønt træ på væggen i enden.

Sorg og kriseplan

Vi har på Borupgaard Gymnasium udarbejdet en handleplan i tilfælde af dødsfald blandt elevernes forældre, eleverne eller skolens medarbejdere. Har du spørgsmål til handleplanen, er du meget velkommen til at kontakte os på mail boag@boag.nu eller telefon 44 65 66 22.

Handleplan i tilfælde af dødsfald blandt forældre og nærmeste familie (søskende)

1.

Når det kommer til skolens kendskab, at en elev har mistet sin far/stedfar, mor/stedmor, søster eller bror, informeres rektor eller hans stedfortræder, som aftaler med eleven (eventuelt med elevens familie), hvorvidt og hvornår klassekammeraterne orienteres om dødsfaldet.

Ved dødsfald i forbindelse med ulykker eller forbrydelse skal al pressekontakt ske gennem rektor.

2.

Ledelsen orienterer omgående elevens studievejleder om dødsfaldet, ligesom klassens øvrige lærere samme dag orienteres enten mundtligt eller via en fortrolig skriftlig besked i Lectio. Beskeden markeres tydeligt ”fortroligt”.

Studievejlederen orienteres om klassens/elevens reaktion hurtigst muligt.

Hvis studievejlederen eller en lærer får kendskab til dødsfald blandt forældre, skal studiechefen orienteres. Skolen tager det fornødne hensyn til eleven.

3.

Hvis eleven ønsker det, medvirker en teamleder, en studievejleder og/eller den pågældende faglærer i forbindelse med elevens første møde med kammeraterne efter dødsfaldet. Hvis eleven ønsker, at meddelelsen om dødsfaldet er givet på forhånd, aftales det med enten teamlederen eller studievejlederen, der sørger for, at kammeraterne får besked.

Der kan forekomme stærke reaktioner blandt kammeraterne, især hvis dødsfaldet skyldes pludselig sygdom eller en ulykke. Den lærer, der har til opgave at bistå eleven med at meddele dødsfaldet, må afbryde undervisningen for at give mulighed for, at eleverne kan reagere. Der vil være forskellig grad af berørthed blandt eleverne, men det er vigtigt, at klassen viser respekt over for forskellige reaktioner.

4.

Det er en god ide at drøfte, hvordan klassen bedst viser den sørgende elev deltagelse og støtte. Det kan dreje sig om indsamling til et brev til klassekammeraten, en buket til begravelsen eller en aftale om, hvem der sørger for at kontakte eleven i hjemmet for at give information om lektier m.m. Læreren sætter denne debat i gang og meddeler alle elevens øvrige lærere, hvilke initiativer der er taget.

5.

De enkelte faglærere kan senere aftale med eleven, hvordan de hver især kan hjælpe, hvis han/hun mener at kunne få hjælp denne vej. Det kan fx dreje sig om at skrive en stil, fortælle om sygdommen i biologi eller føre eksistentielle diskussioner i fag som religion og filosofi.

6.   

Studievejlederen taler med eleven om muligheden for at deltage i en sorggruppe som fx ”Unge og Sorg”. Vejlederen kan eventuelt etablere kontakt mellem elever, der har oplevet sådanne tab.
 

Handleplan i tilfælde af dødsfald blandt elever eller ansatte

1.a

Hurtigst muligt efter meddelelsen om dødsfaldet blandt eleverne mødes rektor med klassens lærere, teamleder og studievejleder for at lægge en plan for det videre forløb. Skolens flag sættes på halv stang, og der holdes ét minuts stilhed.

1.b

Ved dødsfald blandt skolens ansatte mødes rektor med alle medarbejdere. Alle informeres derefter, og der holdes ét minuts stilhed for at mindes den afdøde. Flaget sættes på halv stang.

2.

Elever og ansatte informeres om dagens videre forløb, og rektor understreger vigtigheden af, at man bliver sammen og ikke går hjem.

3.

De ansatte, der har skemafri, skal telefonisk eller skriftligt have besked om dødsfaldet, da ingen ansatte skal møde op uden at have modtaget informationen.

De klasser, der pga. ekskursion el. lign ikke modtager den fælles information, skal ved det førstkommende modul orienteres om dødsfaldet.

Denne opgave har den lærer, der efter skemaet har modulet.

4.

Når eleverne vender tilbage til den almindelige undervisning, er det lærerens ansvar, at der er tid til at tale om det, der er sket, inden man går videre med dagens program. Læreren skal være opmærksom på, hvorvidt der er elever, der har behov for særlig støtte. Disse elever sendes til studievejlederen.

Klassesamværet umiddelbart efter en meddelelse om et dødsfald blandt eleverne kan struktureres efter nedenstående ”plan”; men det vigtigste er, at læreren selv fornemmer, hvordan samtalen bedst struktureres (se bilag til handleplan 2).

I løbet af de første dage efter dødsfaldet kontakter rektor hjemmet for at drøfte, hvilke forventninger hjemmet har til skolen. Spørgsmålet om skolens deltagelse ved begravelsen skal afklares.

Medmindre der er tale om en begravelse i stilhed, skal de elever og ansatte, der måtte ønske det, have fri til at deltage i begravelsen. Der flages fra skolens flagstang efter gældende regler for begravelsesdage.

I dagene derefter gives den fornødne plads til sorgarbejdet i klasserne.


Bilag til handleplan 2

Ved dødsfald blandt elever eller ansatte udleveres dette bilag af kontoret til den/de pågældende faglærer/-e, der skal have klassen/klasserne:

Forslag til strukturering af samtaler i klassen

Det normale skema fastholdes som det, der strukturerer samtalerne med eleverne. Det kan være hensigtsmæssigt, at netop den/de lærere, der skal undervise, tager sig af samtalerne med den afdødes klasse/hold, men der er ligeledes mulighed for, at andre lærere deltager, fx klassens studievejleder.

Det vigtigste er, at alle elever får tilbud om at deltage i en samtale om det aktuelle dødsfald.

Læreren indleder med at forklare, hvad tanken er med samtalen:

  • Et dødsfald medfører mange indtryk og reaktioner

  • Det er vigtigt at tale sammen, da det hjælper én med at rumme det, der er sket

  • Ved dødsfald fyldes vi med følelser og tanker, der gør os kede af det

  • Ved at samtale forstår vi bedre andres følelser, og vi kan bedre hjælpe hinanden

Der gælder nogle regler for samtalen:

  • Ingen må fortælle nogen uden for klassen, hvad der er sagt i timen

  • Ingen må efterfølgende blive kritiseret for det, de har sagt

  • Det er naturligt, hvis nogen græder eller giver udtryk for vrede over det, der er sket

  • Hver enkelt kan kun tale for sig selv, og det er helt i orden kun at lytte

Stil nogle indledende spørgsmål, som alle i princippet kan svare på:

  • Hvor var du, da du hørte, at NN var død?

  • Hvornår fik du det at vide? Hvordan fik du det at vide?

Det kan være værdifuldt at tage en runde, hvor hver enkelt elev fortæller sin egen historie:

  • Det første, jeg tænkte, var …

  • Det værste lige nu er …

  • Jeg bliver meget ked af det, når....

Når man er kommet igennem runden, kan læreren understrege:

  • De fælles træk i elevernes historier

  • Det normale i, at vi reagerer forskelligt

  • Mennesker reagerer anderledes i senere faser. Det er derfor vigtigt at få sat ord på sin vrede eller på de problemer, man har i sit forhold til den døde, fx selvbebrejdelser over det man ikke fik gjort

Det er en god ide at give eleverne gode råd om, hvordan de videre kan bearbejde deres sorg:

  • Ved at tale med forældrene, søskende eller kammerater om dødsfaldet

  • Ved at deltage i begravelsen

  • Ved at besøge den afdødes familie

  • Ved at skrive dagbog, breve, digte osv. eller læse om sorgforløb

  • Studievejlederen inddrages for at give støtte til eleverne i tiden efter dødsfaldet